15 Comments
User's avatar
Lydia's avatar

Dit is zo raak! Ik ben, zover ik weet, niet Joods, wel opgegroeid met de bijbel. Ik weet dus wel wat. Om 1 of andere reden voel en voelde ik me altijd verbonden met het Joodse volk. Ik ken b.v. Hava Nagila in het Hebreeuws, maar ik spreek het niet. Vanaf mijn tienerjaren draag ik de Davidsster. Ik spreek Chanoekia op de goede manier. Ik weet het even niet en laat het maar even zo. Ik sta niet achter jullie, maar naast en als het er op aan komt, voor jullie. Shabbat Shalom. 🕊️

Harry's avatar

Wauw, mijn gedachten en gevoelens over Nederland en Israël, zo mooi samengevat. Dank je wel ❤️!

Eva De Vor's avatar

Bravo! 👌🏽

Sander's avatar

Bijzonder genoten van dit artikel. Wat de “rijklinkse” grachtengordel kliek maar niet lijkt te willen begrijpen is dat de mate van homogeniteit voor een groot deel de mate van succes van een samenleving bepaalt. En dat ligt niet perse verstopt in etniciteit, maar in een mindset.

Bart Nijman's avatar

Uit de grond van het hart. Chapeau.

Oscar Benschop's avatar

De beschamende Nederlandse politiek perfect beschreven, de trieste staat van ons land, met tóch een positieve eindnoot. Chapeau! 🇮🇱🇳🇱

Am Yisrael Chai!

Johan van de Beek's avatar

Dit is, denk ik, het moment waarop ik werd ‘aangejiddeld’:

Johan van de Beek's avatar

Prachtig stuk!

Kees Bakhuijzen's avatar

Wat een geweldig stuk Remco! 🙏🙏🙏

Liz Weijel's avatar

Prachtig geschreven. Situatie in Nederland: of we gaan op onze rug liggen want ‘toch niets aan te doen’ of we lopen mee in een demonstratie zonder de vraag

‘ wat roep ik daar nou precies?’ Fijn dat er nog scherpe mensen zoals jij zijn

Armand Helberg's avatar

Ik heb geluisterd naar je podcast bij GeenStijl. Alles klopt in jou verhaal, en je hebt erg je best gedaan bij de VVD om Nederland uit de huidige apathie te bewegen in de goede richting, maar het mocht niet baten. Je hebt de juiste beslissing genomen om te verhuizen naar Spanje . Voorlopig zijn jou kinderen daar veilig. Ik verwacht dat binnen 20 jaar de structurele joodse aanwezigheid (synagogen, scholen, cultureel centra) uit Nederland verdwenen is.

N van Beek's avatar

Top artikel, raak, gevoelig en verdrietig...

Jan's avatar

Nooit eerder iets van je gelezen. Maar dat ga ik inhalen. Mooi stuk!