Discussion about this post

User's avatar
Bart Nijman's avatar

Er zijn een hoop mensen die precies weten hoe jij je voelt. Meer dan je misschien wel denkt. Het probleem is dat ze met dezelfde vraag worstelen: hoe buig je een negatieve spiraal terug omhoog?

Jaldaldee's avatar

Ik voel met je mee. Zelf heb ik geen Joodse achtergrond en ik ben niet gelovig. Wel heb ik veel verhalen meegekregen tijdens mijn schooltijd op de Veluwe en altijd ben ik geïnteresseerd geweest in geschiedenis.

Dat laatste is denk ik wat er bij veel mensen aan schort. Geen kennis, geen idee hoe dingen zijn ontstaan, wat er vroeger is gebeurd, waarom dingen zijn zoals ze zijn.

Verblind zijn er velen door hedendaagse platgeslagen ‘explainer’ filmpjes op tiktok, ‘satire’ van Lubach, Dit was het Nieuws of Even tot Hier, waar het gewenste gedachtegoed wordt onderwezen met een besmuikt lachje.

Ik zucht er soms diep van.

We hebben onze rust gevonden in een spaans bergdorpje, waar het hele jaar uitgekeken wordt naar de fiestas in de zomer, de mensen elkaar groeten op straat en een praatje met me maken als ik de citroenen pluk uit de boom in mijn tuin.

Ik heb de taal geleerd, het kan altijd beter, maar ik kan prima praten over citroenen en fiestas.

De kennis gaat nog niet zo diep dat ik een boom kan opzetten over politiek, maar dat is het laatste waar ik behoefte aan heb hier, en als ik het zo een beetje inschat, dan hebben mijn dorpsgenoten daar ook geen behoefte aan. Politiek gaat hier hooguit over dat de fontein bij de kerk gerepareerd moet worden en het afval nog niet is opgehaald.

De vrienden uit Nederland sorteren zich vanzelf uit. Met sommigen is het contact geïntensiveerd, met anderen juist verwaterd. Het is fijn om te weten wie je gelijkgestemden zijn. Met anderen vermijd je bepaalde onderwerpen juist.

In oktober ga ik naar Israel, een vriendin bezoeken die ik nog ken van de middelbare school. Ze had een Nederlandse moeder. Sinds 7 oktober hebben we veel contact. Haar schoonzoon is doodgeschoten bij het Nova festival. Ze wisten het pas na ruim een week. Hij was niet goed te identificeren. Een onbeschrijfelijk drama.

De gelijkgestemden weten al een tijdje dat ik naar haar toe ga. De wat minder gelijkgestemden komen er vanzelf wel achter. Het voelt voor mij vreemd genoeg als provoceren om het ze te vertellen en ik heb geen zin in discussies. Ik vind dit ergens erg raar van mezelf, maar ik wil me niet hoeven verantwoorden. Gewoon geen zin meer in.

Ik hoop dat de nare wind gaat liggen. Van Covid ging het naar Oekraïne/Rusland en daarna Israël/Gaza. Ik heb het idee dat ik al 6 jaar lang in een onstopbare discussiestorm zit waarbij iedereen weer wat anders vindt en waarbij er altijd wel een onderwerp is waar je het niet met elkaar eens bent.

De energie die het kost is doodvermoeiend.

Dat het tij maar gauw moge keren. Ik pers nog maar een citroen voor in m’n drankje.

4 more comments...

No posts

Ready for more?