De boreale opmars
Een Kamerdebat over 'normaliseren van geweld' verzandde in een wedstrijdje links/rechts-bubble bashen. Maar na een vraag van Mona Keijzer waarop Lidewij de Vos niet antwoordde, trok mijn bloed weg.
Dit is een tweede poging om dit stuk te plaatsen (deze digibeet had het geplaatst, toen per ongeluk verwijderd, excuses voor dubbele ontvangst, ‘a senior moment’ noemen ze dat in het Engels).
Onderaan dit stukje post ik mijn artikel over Forum voor Democratie, waarvoor ik sprak met politiek journalist Chris Aalberts. Het verscheen eerder in het NIW, het Nieuw Israëlietisch Weekblad, op 20 februari 2026, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart. Het artikel was alleen te lezen voor betalende abonnees, maar ik post het vandaag hier voor niet-abonnees, in de nasleep van het debat in de Tweede Kamer gisteren over “Normaliseren van geweld in politiek en samenleving”.
(Hier dokken trouwens, stelletje krenten: hou je van Theodor Holman, Frits Barend, Esther Voet, Bart Schut, Ruben Gischler, van mijn schrijven, of van Nausicaa Marbe, word dan NIW-abonnee!)
Het Kamerdebat gisteren liep namelijk uit op een groot jij-bak-circlejerkfestijn met verwijten over en weer over welke politieke bloedgroep nu de meest gewelddadige en racistische was. Woorden als omvolking en remigratie vielen, en dat zou niet mogen want... EXTREEMRECHTS!!! Driewerf zucht, I do not care, werkelijk.
De dag na het debat haal ik m’n schouders op. Waarover ging deze exercitie in wederzijdse bubble bashing nu echt? Ik weet het oprecht niet. Is er beleid gevormd, zijn er intenties geuit om wetgeving aan te scherpen? Nee, we zagen Kamerleden die zich gedroegen als een gemiddelde DPG-columnist, fulminerend over woorden die multi-interpretabel zijn als waren die woorden dolksteken van hedendaagse nazi’s. Relnichten die tijdens een pool party op Mykonos bakkeleien over wie er met Yannis en Georgios in de jacuzzi mag zijn er niks bij, wat een zootje drama queens in die brutalistische bunker in Den Haag weer (en dan te bedenken dat ik maar nipt aan zo’n blauw stoeltje ben ontsnapt).
Eén interruptie zorgde er echter voor dat het bloed uit m’n gezicht wegtrok. Mona Keijzer stelde een vraag aan Lidewij de Vos: “Vindt mevrouw De Vos dat Nederland voor de blanke Nederlander is?” De Vos weigerde een antwoord te geven.
Hier de tweet (met video van het moment) van Bart Nijman die andermaal bewees: “One man’s wandelende hakenkruis, is another man’s controlled opposition, is any sane man’s Roosendaalse gezonde verstand.”
Anyhow, omwille van die uitwisseling tussen Keijzer en De Vos post ik nu dit artikel uit februari. Omdat je na al die bijdragen en interrupties waar wolf geroepen werd, maar er geen wolf bleek te zijn, bijna in slaap zou dommelen op het moment dat er wel een potentiële wolf achter het katheder opstaat.








Liedewei weigert consequent zich uit te spreken over hoe ze denkt over Neo Nazi partijleden binnen haar partij. Kennelijk weet ze waar de grens ligt van wat ze kan zeggen maar gaat ze in gedachten en sympathie daar ver overheen. Wie zwijgt stemt toe.
Tot nu toe sta ik nog achter Forum en Lidewij binnen het verband van de totaal verrotte politiek. Als bron "journalist" Chris Aalbers, sorry hoor, die dankt zijn bekendheid alleen aan een soort Forum Derangement Syndrome. We weten allemaal dat de politiek een groot theater is van macht en bedrog. Niemand heeft er vertrouwen in. Mona is een beschaafde uitzondering op de haattrollen in het parlement. Maar wat voor antwoord kan zo'n Lidewij nou geven op die vraag van Mona? Retorische vraag met maar één mogelijk antwoord. En daarmee inhoudelijk een suggestieve beschuldiging. Daar zijn de dames allebei slim genoeg voor. Ik zou er daarom ook geen antwoord op geven maar alleen kijken van, djeez mens, serieus? Wie zwijgt stemt toe? Ze krijgt het niet uit haar mond? Kom nou. Is hier iemand nou (opr)echt bang dat Lidewij eigenlijk vindt dat het "blanke ras" superieur is? Als ze dat echt vindt, dan excuseer ik gelijk bij Chris Aalbers. Beloofd.